חברות הטכנולוגיה מאבדות קשר עם העולם: "בלי טיסות ההייטק הישראלי מנותק"
חברות הטכנולוגיה מאבדות קשר עם העולם: "בלי טיסות ההייטק הישראלי מנותק"
בהייטק מתקשים להתמודד עם המציאות התעופתית שהחמירה בעקבות הסבב עם איראן. בכירים בענף מדווחים על היעדר יכולת להגיב בזמן לצרכים של משקיעים, ועל עלויות גבוהות של הטיסות באל על. יזמים נאלצים לעבור לארה"ב או להאריך את השהות בה. סגן נשיא פאלו אלטו: "ישראל הפכה לגטו תחבורתי ואיש לא מחפש פתרון"
חשש כבד בהייטק מפני ההשלכות של הסגר התחבורתי שאליו נקלעה ישראל בעקבות הלחימה והקפאת הפעילות של חברות התעופה הזרות. ציוץ מהימים האחרונים של שני בכירי תעשיית הון הסיכון בישראל, מייקל אייזנברג מקרן אלף וליעד אגמון מאינסייט פרטנרס, חשף את הקשיים ודרכי ההתמודדות בהייטק עם המצב. אגמון סיפר שהם דרשו מיזם שלהם לעבור לארה"ב בעקבות המחסור החמור בטיסות, ואילו אייזנברג סיפר על חברה שהעבירה אנשי מכירות לארה"ב.
תעשיית ההייטק בישראל נשענת על מכירות בחו"ל ובעיקר בארה"ב. החברה היחידה שטסה כיום ישירות לארה"ב היא אל על, שטיסותיה מלאות עד אפס מקום כאשר מחירי כרטיסי הטיסה זינקו לאלפים רבים של דולרים בעיקר לגופים שמזמינים טיסות בטווח מיידי. בעבר הלא רחוק טסו לארץ החברות יונייטד, אמריקן איירליינס ודלתא אשר עם פרוץ המלחמה הפסיקו להגיע לכאן, חזרו רק לפרקי זמן קצרים, ושוב נעלמו בעקבות הסבבים מול איראן.
חברות הייטק בישראל אינן יכולות לתפקד אם אין להן את החופש לטוס. החברות זקוקות לטיסות כי ההייטק הישראלי חייב את החיבור לעולם. לכל חברת הייטק יש צרכים שונים אבל למרביתן יש צורך קבוע בטיסות. החברות שנמצאות בשלבי גיוס שונים חייבות לטוס לפגוש משקיעים שממעטים לבוא לארץ בגלל היעדר הטיסות וסוגיית הביטוח. הצורך השני וקריטי הוא נושא המכירות. אנשי המכירות שעובדים מול העולם לא יכולים לסמוך רק על זום או שיחות טלפון. איש מכירות חייב לפגוש פנים אל פנים את הלקוח שלו ולעיתים מדובר בטיפול במשבר שדורש טיסה באופן מיידי.
לחברות הייטק רבות יש ניסיון לא מועט מתקופת הקורונה בהתמודדות עם מחסור בטיסות אבל אז זה היה משבר גלובלי וכיום זה משבר פרטני של ישראל. הכנסים ממשיכים להתקיים, ועידות ממשיכות כרגיל ומשקיעים שלא באים לכאן רוצים לראות את היזם אצלם.
בכירה בתעשיית ההייטק המקומית אומרת לכלכליסט ש"הקושי מאוד גדול. בעבר טסנו כל הזמן. אבל כיום כל שינוי שאנחנו עושים עולה לנו אלפי דולרים. חלק משמעותי מהזמן שלנו הוא עיסוק בטיסות. יזם לא יכול להצליח אם הוא נשאר בישראל. בסופו של יום העסק שלנו בארה"ב והעובדים הבכירים שלנו שם, אי אפשר לעשות הכל בזום. אנחנו חייבים לפגוש עובדים ולקוחות, וחייבים להגיע לכנסים. אם הבעיה לא תיפתר המדינה תהפוך להיות כלא של עובדי הייטק. זה מקשה עלינו בצורה משמעותית, אי אפשר להישאר כאן. ברוב החברות עושים איזון עם עובדי פיתוח בחו"ל וגם אנשי מכירות שיושבים בארה"ב. יש קבוצות מוצר כיום שיושבות בחו"ל ובעבר זה לא היה כך. גם אנשי טכנולוגיה בכירים עוברים לארה"ב או בוחרים לשכור שם את העובדים. מי שמגייס כסף חייב לצאת מהארץ, המשקיעים לא מגיעים לכאן. המדינה חייבת לסייע לחברות בישראל בטיסות".
לדבריה, "כיום טיסה לניו יורק מחייבת שהות ארוכה מאוד במקום שהות קצרה ומהירה בגלל הרצון לחסוך בטיסות. אם רוצים לשנות טיסה היא תמיד מלאה או העלות שלה עצומה. אני בעיקר חושבת על יזמים צעירים ואני די בטוחה שרבים מהם יעברו ביום הראשון לארה"ב והמדינה תאבד הרבה כשרונות בתקופה הקרובה. המדינה חייבת להחזיר את החברות יונייטד ודלתא לישראל וגם את כל החברות האירופיות. בקרוב נראה פגיעה עסקית מהותית כתוצאה מכך".
עידן טנדלר, סגן נשיא בענקית הסייבר פאלו אלטו נטוורקס, אומר כי "ישראל היא גטו תחבורתי וזה לא היה כך אף פעם. זה היה הגיוני בתחילת המלחמה, אבל אנחנו הולכים ומתנתקים מהליבה של הסיליקון וואלי שהיא בירת ההייטק. אנחנו חלק מחברה רב לאומית שמחזיקה מרכז פיתוח ויש עוד מאות מרכזי פיתוח נוספים בישראל עם אלפים רבים של עובדים. המרכז שלנו משמעותי בפיתוח לחברה, אנו עושים את זה גם בשנה הקשה הזו ועשינו גם רכישות ומאמינים במרכז הישראלי, אבל חייבים לשמור על קשרים רציפים עם המטה בקליפורניה. אנו עושים את זה בטיסות לא רק של מנהלים אלא גם של עובדים בכירים שנוסעים הרבה לקליפורניה, ואמורים להגיע לישראל להסתנכרן, לתכנן פעילויות עתידיות ולנהל את העסק. ללא טיסות קשה ליצור אמון ושיתוף פעולה מתמשך. אין עדיין פגיעה אבל זה מאוד קשה ולא יכול להימשך לאורך זמן כשאין טיסות ישירות לקליפורניה. קשה להגיע מכאן לסיליקון וואלי זה מקשה על היכולת של ישראל להישאר מרכז פיתוח משמעותי".
לדבריו, "אנחנו לא מעבירים עובדים לארה"ב ומאמינים בחדשנות המקומית שחשובה לנו מאוד. זה משהו שאנחנו מצפים שהמדינה תאפשר ותיצור תשתית להייטק הישראלי לפרוח. חברות צעירות צריכות לשלוח אנשי מכירות ואנחנו כל הזמן טסים לכנסים, אבל הקשר הוא עם המטה והחברה שיושבת שם, ואני חייב שתהיה לנו תשתית תחבורתית נוחה".
הוא הוסיף כי "יש גמישות מאוד נמוכה. אנחנו תלויים רק באל על שלא טסה בחגים והמחירים מאוד יקרים כאשר שוקלים כל טיסה. גם מנהלים בארה"ב שוקלים פעמיים אם להגיע. עדיין מייצרים דברים משמעותיים בישראל אבל זה לא יחזיק הרבה זמן מעמד, חייב להיות פתרון. מחירי הטיסות הפכו להיות לא הגיוניים, מה שלא מאפשר לנו לשלוח אנשים בקלות. חייבים למצא פתרון, אבל אני חש שאף אחד לא ממש מחפש פתרון לבעיה".
אייל לוי, סגן נשיא בחברת BigID הפועלת בתחום ההגנה על הפרטיות, אומר כי "במהלך השנה, בגלל המצב, היו לנו מספר טיסות ונסיעות ששובשו, ויש גם חשש מצד עובדים עם משפחות להיתקע בחו"ל. זה אכן מאתגר יותר למצוא טיסות כיום, ולכן אפשרנו גמישות בטיסות ואנחנו משתדלים לשלב כמה פגישות במדינות שונות במהלך ביקור אחד".
לדבריו, "רוב הפיתוח שלנו מתבצע במרכז תל אביב, אבל מטה החברה בניו יורק ומרבית לקוחותינו בחו"ל, כך שהביזנס חייב להמשיך ומצאנו כל מיני פתרונות יצירתיים כדי להמשיך. יש לנו מרכזי פיתוח גם מחוץ לישראל, לרבות ארה"ב, כדי לאפשר מענה קבוע. איפשרנו גם רילוקיישן זמני או קבוע לחלק מהעובדים, ואפילו היה לנו עובד רווק שלא היה לו אכפת 'להיתקע' בחו"ל והוא היה יותר אחראי במהלך השנה לביקורים אצל לקוחות".
משרד התחבורה מסר בתגובה כי הוא "נמצא בקשר הדוק עם כל הרגולטורים בעולם באמצעות רת"א, וזאת על מנת לעדכן בסטטוס הפעילות והפעולות אותן מבצעת רת"א, בשיתוף פעולה עם גורמי חיל האוויר ורש"ת, לניהול הסיכונים לתעופה האזרחית".